Komunikasi merupakan seni interaksi
antara satu sama lain dalam sesebuah masyarakat. Komunikasi juga merupakan satu
proses yang membolehkan pihak-pihak yang terlibat saling memahami antara satu
sama lain. Ia melibatkan keseluruhan fungsi organisasi terhadap pemimpin mahupun
orang bawahnya iaitu pekerja. Ia juga merupakan satu proses untuk bertukar-tukar mesej dalam hubungan
yang saling bergantung antara satu sama lain .
Sebagai makhluk sosial, seseorang
individu perlu berhubung dan berinteraksi
dengan individu yang lain. Hubungan baik yang terjalin dalam masyarakat
memerlukan komunikasi sebagai nadi yang penting dalam kehidupan dan organisasi.
Oleh itu, komunikasi seharusnya dikendalikan dengan cekap, adil serta difahami
dengan jelas oleh seseorang pengurus atau penyelia agar ianya menjadi lebih efektif
dalam sesebuah organisasi kerja .
Komunikasi juga boleh diertikan sebagai
perpindahan maklumat, idea, kefahaman atau perasaan manusia. Aktiviti
komunikasi merupakan aktiviti yang berlaku setiap hari dalam kehidupan kita.
Selagi manusia itu hidup, selagi itulah keperluan untuk berkomunikasi akan
terus wujud. Komunikasi amat penting untuk kejayaan organisasi .
MEKANISME
DALAM KOMUNIKASI
KOMUNIKASI
LISAN (VERBAL)
Komunikasi
lisan (verbal) merupakan teknik asas yang sangat memberi kesan dan impak yang
sangat besar kepada pemimpin dan orang yang dipimpin . Komunikasi secara lisan
adalah mesej yang disampaikan secara percakapan . Komunikasi secara lisan boleh
dilakukan secara berhadapan atau tidak berhadapan seperti menerusi telefon dan
sebagainya .
Contoh-contoh
komunikasi lisan (verbal) ialah :
1.
Kemahiran
Mendengar
Kemahiran
mendengar merupakan perkara yang sangat penting dalam komunikasi . Seorang
pemimpin yang baik ialah seorang ketua yang mempunyai kemahiran mendengar apa-apa
sahaja yang ingin dikatakan oleh kakitangannya . Pendengar yang baik akan
sentiasa memberi fokus kepada apa yang didengarnya dan berusaha mendengar
dengan bersungguh-sungguh dan cuba berusaha memahami apa yang didengarnya . Untuk
menjadi pendengar yang baik , amalan mencelah tidak digalakkan supaya maklumat
penting yang ingin disampaikan tidak hilang .
2.
Kemahiran
Berbicara dan Berbahasa
Dalam
komunikasi seharian , kita perlulah menguasai selok-belok berbicara dan
berbahasa dengan baik . Kemahiran berbicara dapat menimbulkan kuasa pengaruh
khususnya kepada pemimpin . Bahasa yang baik lebih mudah diterima dan memberi
kesan yang mendalam kepada pendengarnya .
Tujuh
(7) kemahiran berbicara dan berbahasa yang boleh diguna pakai semasa berkomunikasi . Antaranya ialah :
a)
Menggunakan
bahasa yang mudah difahami
Aspek ini perlu
ditekankan kerana tidak semua anggota yang berada di sesebuah organisasi
mempunyai tahan ilmu yang sama. Penggunaan Bahasa yang kurang difahami
menyukarkan komunikasi.
b)
Isi
bicara hendaklah benar
Kebenaran semasa
berbicara amat penting kerana ianya merupakan sumber kredibiliti seseorang
pemimpin .Perbualan yang dikemukakan hendaklah benar dan tidak direka-reka .
c)
Nada
suara yang terkawal
Nada suara memainkan
peranan yang penting dalam berbicara. Justeru, seseorang pemimpin perlulah
mengelakkan nada suara bersifat mengarah, malah digalakkan pendekatan secara
membimbing .
d)
Berhujah
dengan waras
Dalam situasi ini ,
pemimpin perlulah berusaha mengelakkan sesuatu isu yang boleh menyebabkan
pertelingkahan. Ini kerana tujuan berhujah bukanlah untuk kemenangan sebaliknya
untuk mencari kebenaran.
e)
Mengelakkan
celaan dan mengumpat
Di dalam berkomunikasi, kita
tidak seharusnya mencari kesalahan dan mendedahkan keaiban orang lain. Sebaliknya,
berusaha mencari keistimewaan dan kekuatan orang lain untuk dicontohi.
f)
Bercakap
dengan lemah lembut
Pemimpin haruslah bercakap
dengan lemah lembut dan sopan. Ini kerana ianya dapat menyubur dan mengeratkan
kasih sayang. Allah telah menekankan
kepada manusia untuk berbicara dengan perkataan yang baik dan
membiasakan diri dengan ucapan-ucapan yang baik .
g)
Menyebut
perkara yang penting berulang kali
Tindakan ini diamalkan bagi
memastikan para pendengar betul-betul jelas dan dapat memahami apa yang
disampaikan dengan baik. Prinsip ini amat bersesuaian dengan apa yang telah
diamalkan oleh Rasulullah SAW. Apabila Baginda memperkatakan sesuatu perkara
yang penting dan rumit, Baginda akan mengulanginya sebanyak 3 kali .
KOMUNIKASI
BUKAN LISAN (NON-VERBAL)
Komunikasi
bukan lisan didefinasikan sebagai penggunaan ekspresi muka, pergerakan anggota,
posisi badan dan sentuhan fizikal yang boleh memberikan makna atau mesej yang
tertentu . Dalam erti kata lain , semua mesej yang disampaikan selain daripada
percakapan dan tulisan adalah mesej
bukan lisan .
Terdapat
tiga (3) contoh komunikasi bukan lisan , antaranya :
·
Contoh
tauladan yang baik
Pemimpin
yang baik merupakan sumber bagi contoh tauladan yang baik dalam organisasi .
Aspek penting yang boleh dijadikan landasan bagi teladan yang baik ialah akhlak
yang baik dan tindakan yang selari dengan kata-kata . Oleh itu, akhlak
seseorang pemimpin lebih dipandang dan menjadi ikutan orang yang dibawah arahan
dan pengaruh kepimpinannya . Antara sifat yang menggambarkan tauladan yang baik
ialah sabar dan pemaaf. Contoh ini telah ditunjukkan oleh junjungan besar
Rasulullah S.A.W. dalam komunikasi Baginda bersama para sahabat .
·
Penampilan
diri, personaliti dan bahasa badan
- Penampilan diri seseorang individu merujuk kepada mesej yang disampaikan secara bukan lisan , menerusi cara dan gaya penampilan serta personaliti seseorang individu. Sebagai contoh, cara berpakaian oleh seseorang individu akan memberikan mesej secara bukan lisan kepada orang lain. Pemilihan warna pakaian juga memberi mesej secara bukan lisan yang menggambarkan personaliti seseorang.
- Pergerakan badan atau ‘body language’ terutamanya ekspresi muka dan pandangan mata boleh memberikan mesej kepada penerima mengenai diri seseorang individu. Pandangan mata atau ‘eye contact’ mempunyai kesan yang besar dalam komunikasi. Dalam proses komunikasi, posisi badan juga memberi isyarat mengenai minat dan keyakinan individu. Selain itu , pergerakan badan seperti pergerakan tangan dan kaki juga boleh menggambarkan sifat yakin atau kurang yakin seseorang.
·
Pendekatan
Psikologi
Psikologi
ialah kajian terhadap jiwa dan roh seseorang manusia dan selalunya dikaitkan
dengan tingkahlaku. Antara cara yang boleh digunakan oleh pemimpin ialah dengan
memberikan pujian , ucapan penghargaan dan memahami perasaan orang lain.
ETIKA KOMUNIKASI DALAM
ISLAM
Bagi
pengurus dan pekerja Muslim, Islam telah menggariskan panduan tersendiri yang
perlu diikuti dan dipatuhi oleh mereka. Terdapat 9 panduan yang menjadi etika komunikasi
dalam Islam :
○Mulakan
dengan salam
Apabila
seseorang Islam bertemu dengan orang lain, beliau mestilah memulakan komunikasi
dengan salam, begitu juga antara pengurus dengan pekerja Islam yang lain.
○Bercakap
benar
Seseorang
pengurus perlu bercakap benar dan jujur apabila memberitahu pekerja tentang
sesuatu perkara berkaitan dengan organisasi.
○Bercakap
apabila perlu
Seseorang
hanya perlu bercakap untuk perkara tertentu sahaja. Dengan itu, seorang Islam
tidak digalakkan berbual kosong .
○Elakkan
daripada menjatuhkan air muka seseorang
Apabila
bercakap, seseorang itu tidak boleh menjatuhkan air muka pendengar seperti
pengurus mendedahkan kelemahan peribadi seorang pekerja di khalayak ramai .
○Jangan
menggunakan bahasa kasar dan lucah
Seorang
Islam apabila bercakap, tidak boleh menggunakan bahasa kasar dan lucah yang
boleh menyinggung si pendengar .
○Panggil
nama pendengar dengan nama yang disukainya
Seseorang
Islam tidak boleh memanggil nama pendengar dengan nama yang tidak disukainya.
○Hormati
pendengar
Tidak
meninggikan suara, bercakap dengan bahasa yang sopan dan beradab apabila
bercakap di majlis .
○Mulakan
majlis dengan bacaan surah al-Fatihah
Seorang
Islam apabila memberikan ceramah ataupun menjadi pengacara sesatu majlis yang
dihadiri oleh orang Islam, maka beliau perlu memulakan majlis dengan bacaan
surah al-fatihah
○Tutup
majlis dengan tasbih kaffarah dan bacaan surah al-Asr
Di
dalam suatu majlis yang dihadiri oleh orang Islam, individu perlu menutup
majlis tersebut dengan tasbih kaffarah dan bacaan surah al-Asr .
RUMUSAN
Kesimpulanya,
rumusan daripada topik ini komunikasi dalam sesebuah organisasi banyak berkait rapat
dengan cara komunikasi seorang pengurus, orang bawahanya serta pihak luar.
Komunikasi dalam organisasi boleh dijalankan dengan baik serta perancangan yang
rapi melalui komunikasi lisan atau bukan lisan. Menurut konteks Islam,
komunikasi perlu bersendikan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah tanpa
mengetepikan hak-hak nilai kemanusia yang patut dijaga dalam komunikasi. Eleman
ini dapat dijalankan dengan baik dan efisien dan dapat mencari penyelesaian
kepada permasalahan yangf timbul secara professional.
Stupid
ReplyDelete